Sikker opbevaring

Et nøgleskab øger sikkerheden og giver bedre overblik over nøglerne

Arbejdspladsens nøgler lever ofte deres eget liv blandt medarbejderne – og opbevares uforsvarligt i skuffer og skabe, når de ikke er i brug. Det øger risikoen for, at vigtige nøgler bliver væk, og gør det nemmere for indbrudstyvene at løbe med arbejdspladsens værdigenstande. Læs med her, og find ud af, hvordan du nemt kan forbedre sikkerheden på arbejdspladsen med et solidt nøgleskab.

Har din arbejdsplads ordentligt styr på nøglerne?

Det kan måske virke som en ubetydelig detalje. Men det kan hurtigt gøre hverdagen mere besværlig, hvis nøgler bliver væk eller forlægges. Samtidig skaber det et stort sikkerhedsmæssigt kaos, hvis uvedkommende, f.eks. en tyv, får adgang til nøglerne.

Uforsvarlig opbevaring af nøgler har konsekvenser

Nøgler er en essentiel del af hverdagen på de fleste arbejdspladser. De giver adgang til mange forskellige skuffer, skabe, lokaler og bygninger, hvor der opbevares alt fra fortrolige dokumenter og computere til designermøbler og andre typer værdigenstande, som tyvene går benhårdt efter.

Men konsekvenserne ved uforsvarlig opbevaring af nøgler er mange og vidtrækkende.

 

Vidtrækkende konsekvenser

Konsekvensen ved f.eks. at få stjålet medarbejdernes computere er ikke kun, at der skal indkøbes nye. I værste fald betyder det også, at I mister vigtige opgaver eller projekter, som ikke lige er til at få tilbage – og kræver meget arbejdstid at genskabe.

Hvis I opbevarer persondata, kan I endda – uden selv at ville det – komme til at bryde Persondataforordningens lovkrav med deraf følgende erstatningskrav.

Uforudsete udgifter og dårligt omdømme

Hvis jeres nøgler bliver stjålet eller på anden måde kompromitteret, betyder det også, at et eller flere låsesystemer skal udskiftes – og dermed flere udgifter.

Samtidig giver det indtryk af en uansvarlig arbejdsplads, hvis enhver kan få fingre i nøglerne og dermed få adgang til lokaler eller oplysninger, de ikke har lov til. På længere sigt kan det resultere i et dårligt omdømme for jeres arbejdsplads.

 

Forsikringen dækker ikke altid

Især på autoværksteder kan uforsvarlig opbevaring af nøgler have store konsekvenser. Kundernes biler kan f.eks. blive stjålet, mens de er til reparation. Og i værste tilfælde kan det gå så galt som i sagen, hvor værkstedsejeren blev dømt erstatningsansvarlig for i simpel uagtsomhed at have ladet bilnøglerne ligge frit tilgængelige.

Overholder arbejdspladsen ikke de gældende forsikringskrav, risikerer I, at forsikringen ikke dækker omkostningerne ved tyveri og indbrud. Især hvis vigtige nøgler ikke er opbevaret forsvarligt. Simpelthen fordi de er alt for lettilgængelige for tyven.

Det gælder både på autoværkstedet, på kontoret, i restauranten, på hotellet og på alle andre arbejdspladser. Vær derfor sikker på, at opbevaringen af jeres nøgler lever op til forsikringskravene – ellers kan indbrud og tyveri blive en endnu dyrere fornøjelse, end I regnede med.

Overvej et forsikringsgodkendt nøgleskab

Med et nøgleskab kan I til gengæld være sikre på, at alle arbejdspladsens nøgler – uanset om det er kundernes eller jeres egne – bliver opbevaret på forsvarlig vis.

Fordelene ved et godkendt nøgleskab er blandt andet, at forsikringen som regel dækker, hvis tyven bryder skabet op for derefter at bruge nøglerne til at skaffe sig adgang til andre lokaler eller værdigenstande.

Med et solidt nøgleskab får I samtidig bedre overblik over arbejdspladsens nøgler, og har nemmere ved at holde styr på dem i hverdagen. Så opdager I også langt hurtigere, hvis nogle nøgler er blevet væk. Simpelthen fordi de mangler i nøgleskabet – der, hvor de hører hjemme.

Få råd og vejledning om valg af nøgleskab

Kan du se fordelene ved et nøgleskab på din arbejdsplads? Så kan vi hjælpe dig med råd og vejledning omkring valg af det helt rigtige.

Kontakt en af vores sikringskonsulenter ved at skrive til info@safegroup.dk eller ringe på 87 27 37 44. Så kan vi sammen finde frem til det nøgleskab, som bedst løser jeres behov for sikker opbevaring af arbejdspladsens nøgler.